Microsoft toont vernieuwde Windows 10-iconen en versnelt opstarten Sandbox

Microsoft heeft een nieuwe testversie van Windows 10 vrijgegeven met onder andere een vernieuwde weergave voor meerdere iconen binnen het besturingssysteem. Daarnaast is de runtime voor containers geoptimaliseerd voor snel starten van bijvoorbeeld de Sandbox.

De vernieuwde weergave is zichtbaar in Windows 10 Insider Preview Build 21343, die Microsoft voor het dev-kanaal heeft vrijgegeven. Microsoft licht de gewijzigde icoontjes in de verkenner voor bureaublad, documenten, downloads en afbeeldingen uit. De icoontjes voor mappen geven bijvoorbeeld geen schuin opengeslagen map meer weer. De weergave betreft voortaan mappen met tabbladen recht van voren, met verschillende kleuren. Ook het icoontje van de prullenbak is gewijzigd. Ook deze is niet meer schuin georiënteerd, maar recht, en hetzelfde geldt voor die van een aangesloten opslagschijf.

Microsoft begon vorig jaar met het vernieuwen van de icoontjes voor Windows 10 en inmiddels hebben meer applicaties een nieuw icoon gekregen, zoals Kladblok. Microsoft stelt meer visuele wijzigingen in het vooruitzicht, die naar verluidt onderdeel zijn van een project met de naam Sun Valley.

Microsoft meldt verder met de nieuwe buildversie de runtime voor zijn containerimplementatie in Windows 10 geoptimaliseerd te hebben. Deze zou de runtime lichtgewicht maken en voor snellere starttijden van de Sandbox en Defender Application Guard zorgen. Daarnaast is de op Chromium gebaseerde Edge-browser nu ook aan de Sandbox toegevoegd.

Google begint eerste test met omstreden Privacy Sandbox tegen trackingcookies

Google

Google begint voor het eerst met een praktische test in Chrome van zijn nieuwe advertentiesysteem Privacy Sandbox. Dat project bestaat uit meerdere api’s waarmee gebruikers gepersonaliseerde ads zien zonder trackingcookies. De eerste api wordt nu in de browser getest.

Google schrijft in een blogpost dat het begint met een test op kleine schaal. Het gaat om een proef met Federated Learning of Cohorts, of FLoC. Dat is een van de weinige onderdelen van Privacy Sandbox waar Google tot nu toe een praktische uitwerking van had gemaakt. Met FLoC kunnen adverteerders gebruikers benaderen zonder dat ze daarbij gebruik maken van trackingcookies. Gebruikers worden opgedeeld in cohorten, gebaseerd op hun interesses op basis van websites die ze bezoeken. Dat wordt lokaal in de browser berekend, wat volgens Google een privacyvriendelijke alternatieve manier is om gebruikers te bereiken zonder hen over websites te volgen met tracking.

De FLoC-test vindt plaats onder ‘een klein aantal gebruikers’ in verschillende landen, waaronder de VS. Gebruikers uit Nederland, België of andere Europese landen vallen niet onder de test. Vermoedelijk heeft dat te maken met de privacywetgeving, want het is nog niet duidelijk hoe FLoC precies moet werken in combinatie met toestemming zoals dat gedefinieerd is onder de AVG en de e-privacyregels.

In de toekomst wordt de test wel wereldwijd uitgerold, zegt Google, maar het bedrijf geeft daar geen tijdlijn voor. Gebruikers die thirdpartycookies blokkeren in Chrome worden niet meegenomen in de test. In april krijgt Chrome nieuwe instellingen waarmee gebruikers zich kunnen uitschrijven uit FLoC.

Alle zaken waar nu nog thirdpartycookies voor worden ingezet moeten op termijn worden vervangen. Privacy Sandbox bestaat naast FLoC uit verschillende andere api’s die allemaal verschillende doelen hebben. Zo zijn er api’s om conversie te meten, maar ook voor praktische zaken zoals DoS-bescherming. Tweakers schreef eerder deze maand een Plus-artikel over het initiatief. Google zegt zelf dat FLoC voor 95 procent effectief is in het bereiken van klanten voor adverteerders, maar met de publieke testen moet blijken of dat echt zo is.

FLoC en Privacy Sandbox zijn niet onomstreden. Marktautoriteiten en burgerrechtenbewegingen zijn bang dat Google daarmee te veel macht naar zich toetrekt. In Engeland is daarom al een onderzoek gestart. De invloedrijke EFF noemde Privacy Sandbox eerder ‘een vreselijk idee’.

Google zet live ondertiteling aan in desktopversie Chrome

Google heeft de functie voor live ondertiteling aangezet in de desktopversie van zijn browser Chrome. De functie is te activeren als gebruikers hun taal op Nederlands hebben staan, maar werkt vooralsnog alleen in het Engels.

De functie zit in de stabiele versie van Chrome 89, ontdekte XDA-Developers. Live ondertiteling is aan te zetten door in de instellingen naar ‘geavanceerd’ te gaan en vervolgens onder ‘toegankelijkheid’ het schuifje om te zetten. Vervolgens verschijnt de ondertiteling in witte letters in een grijze rechthoek onder in beeld.

Google werkte al langer aan de functie voor de desktopversie van Chrome. Live ondertiteling heet in het Engels ‘Live Caption’ en was een nieuwe functie in Android 10 voor Pixel-telefoons in 2019. Vervolgens kwam het ook langzaamaan op andere smartphones beschikbaar. De optie om automatisch gegenereerde ondertiteling aan te zetten, zit ook al langer in YouTube; de functie werkt overal waar de gebruiker media afspeelt.

Live ondertiteling scant de audio van af te spelen video’s en probeert die met machinelearning te ondertitelen. De functie is in eerste instantie gemaakt voor doven en slechthorenden, en is daarom ook te vinden in het menu voor toegankelijkheid.